Vem ska få årets Flickapris? Nomineringen har öppnat

Plan International Sveriges Flickapris delas ut till en person eller organisation i Sverige som har gjort en extra insats för att synliggöra flickors rättigheter och motverka kränkningar av dessa. Nu har nomineringen till årets pris öppnat.

Den 7 augusti startar nomineringsperioden för årets Flickapris och fram till och med den 3 september kan allmänheten nominera personer eller organisationer som möter kriterierna.

– Det finns så många eldsjälar, aktivister, grupper och organisationer i Sverige som varje dag arbetar för flickors rättigheter – här och i resten av världen. Vi vill lyfta deras viktiga arbete och samtidigt inspirera andra. Tillsammans kan vi förändra flickors framtid, säger Plan International Sveriges generalsekreterare Mariann Eriksson.

Vinnaren utses av en namnkunnig jury och delas ut på Hotel At Six i Stockholm den 2 oktober. Juryn leds av juristen, moderatorn och styrelseledamoten i Plan International Sveriges styrelse, Dona Hariri. Andra namn i juryn är bland annat före detta partiledaren Annie Lööf, Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar och Carl Björkman, Nordenchef för Bill & Melinda Gates Foundation.

Om Plan International Sveriges Flickapris Den internationella flickdagen grundades 2012 av FN på initiativ av Plan International och finns till för att synliggöra flickors situation och att världen inte är jämställd. I samband med tioårsdagen förra året instiftades Plan International Sveriges Flickapris. Prisets första vinnare blev organisationen Existera som arbetar för att stoppa könsstympning – och med att stötta de som har utsatts.

Nominera här: https://plansverige.org/flickapriset/