Årets Flickapris går till arbetet mot könsstympning

Luul Jama, ordförande för Existera vinner Plan International Sveriges Flickapris 2022. Foto: Anna Nilsson, Plan International Sverige

Organisationen Existera som arbetar för flickor och kvinnor som utsatts för könsstympning blir de första vinnarna av barnrättsorganisationen Plan International Sveriges nyinstiftade Flickapris.

– Det är en fantastisk ära för vår organisation. Jag har sedan 20 år tillbaka haft en dröm om att förändra för unga tjejer i Sverige som blivit utsatta för ett sånt fruktansvärt övergrepp som könsstympning är. Det här priset hjälper oss att ännu mer synliggöra den här frågan som tar alldeles för lite plats i vårt samhälle, säger Luul Jama, ordförande för Existera.

Plan International Sveriges Flickapris har instiftats för att lyfta varje flickas rätt att bestämma över sitt liv. Priset går till en person eller organisation i Sverige som kämpar för att motverka kränkningar av flickors rättigheter, i Sverige eller världen.

– Plan International är en barnrättsorganisation, men eftersom världen inte är jämställd har vi fokus på flickors särskilda utsatthet. Könsstympning är en extrem form av våld och ett allvarligt brott mot flickors rättigheter, jag är väldigt glad att vi kan sätta ljuset på en organisation som arbetar mot det, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.

Existera är en ideell förening som stöttar flickor och kvinnor som utsatts för könsstympning och arbetar för att fler inte ska utsättas. Juryns motivering lyder:

”Med starkt engagemang och expertis finns våra vinnare till för alla de flickor och kvinnor i Sverige som lever med konsekvenserna av könsstympning. De arbetar ihärdigt och metodiskt med att öka kunskapen i hela samhället och utbildar yrkesverksamma som möter de som utsatts eller riskerar att utsättas. De kämpar för alla flickors och kvinnors rätt att själva bestämma över sina kroppar och liv. ”

– Jag är född i Somalia, jag är en av de två procenten i Somalia som inte har blivit könstympad. Mina föräldrar gjorde det valet. Jag är en överlevare som kan påminna er alla om att det går att förändra, säger Luul Jama, ordförande för Existera.

Utdelningen av Flickapriset har föregåtts av en öppen nominering där vem som helst kunnat nominera. Därefter tog en oberoende jury över arbetet med att utse vinnaren. Juryns arbete har letts av Dona Hariri, jurist och medlem i Plan International Sveriges styrelse.

Faktaruta:

Plan International Sveriges Flickapris går till en person eller organisation i Sverige som har gjort en extra insats för att synliggöra flickors rättigheter och motverka kränkningar av dessa – antingen i Sverige eller ute i världen.

Vinnaren har utsetts av en jury vars arbete letts av Dona Hariri: jurist, moderator och styrelseledamot i Plan International Sveriges styrelse. I juryn ingår också Åsa Regnér, assisterande generalsekreterare i FN och vice chef för UN Women, Irena Pozar, chefredaktör för VeckoRevyn och krönikör i Expressen, Carl Björkman, Nordenchef på Bill & Melinda Gates Foundation, Hanna Gerdes, människorätts- och folkrättsjurist, Hala Mohammed, chef för engagemang och samverkan på RFSU, Nora Bavey, partner på riskkapitalbolaget Unconventional Ventures, Smilla Molin, Plan International Sveriges ungdomsråd och Oscar Stege Unger, grundare och vd för Canucci och senior rådgivare på Wallenbergstiftelserna.